Croatia – atat de neasteptat de frumoasa! Cristina Paduraru

Cristina Paduraru
Croatia – atat de neasteptat de frumoasa!

Nici nu stiu cum sa incep sa scriu despre Croatia. Nu a fost niciodata pe lista tarilor in care vreau sa ajung, nu stiam foarte multe despre aceasta tarisoara decat ca nu are plaje cu nisip, nu mi-am dorit niciodata asa, cu tot sufletul, sa ajung in Croatia. M-am gandit tot timpul ca este aproape de noi, ca pot merge oricand. Dar aceste vremuri m-au fortat cumva sa ma gandesc la ea pentru vacanta, tocmai pentru ca e aproape si pentru ca mi s-a parut o vacanta usoara, fara complicatii.

Si de la o vacanta usoara, fara complicatii, am ajuns sa concept un itinerar de 10 zile, cu multe locatii si vizite incluse, cu multi kilometri parcursi cu masina electrica. Da, suntem foarte curajosi sa plecam cu masina electrica, dar surpriza noastra cea mai mare a fost ca in Croatia exista foarte multe statii de incarcare pentru masinile electrice si sunt si gratuite. Asa ca din acest punct de vedere a fost mult mai usor decat in Romania. Si daca te gandesti sa iti inchirezi masina in Croatia, iti pot spune ca drumurile sunt extreme de bune, au autostrazi care leaga toate orasele, se circula extreme de bine si ar fi cea mai buna idee pentru ca asa vei reusi sa vezi mai multe.

Noi am ajuns seara in Zagreb, destul de obositi dupa drum, dar asta nu ne-a oprit sa nu iesim, sa vedem orasul. Ne-a placut foarte mult Zagreb. Mi s-a parut un oras tanar, nu foarte turistic, cu multe restaurante, baruri si terase. Am vizitat mai multe muzee aici, dar nu muzee clasice, ci Muzeul Relatiilor Esuate sau Muzeul Iluziilor. Am luat la pas orasul si ne-am plimbat pe stradute, am cutreierat toata zona de centru, am mancat mancare indiana. Cum sa rezisti bucatariei indiene? Si celei italine? Si celei thailandeze? Ei bine, toate astea le poti gasi in Zagreb, pe langa bucataria locala. Sunt multe lucruri de facut in Zagreb, dar pentru noi o zi a fost de ajuns, eram oricum nerabdatori sa descoperim si celelalte locatii pe care ni le planificasem.

Asa ca urmatoarea zi am plecat catre Plitvice National Park. Este cel mai vestit parc din Croatia si este absolut spectaculos. Se poate vizita intr-o zi sau doua, dupa timpul pe care il are fiecare. Exista mai multe trasee predefinite si poti alege in functie de timp si gradul de dificultate. Biletele pentru accesul in parc se pot achizitiona inainte sau chiar de la intrarea in parc. Exista si o parcare unde poti lasa masina, iar tariful este de 10 kuna/ora.

Noi am ales cel mai lung si mai complex traseu, pentru ca am avut o zi intreaga la dispozitie si pentru ca voiam sa vedem cat mai mult. Traseul ne-a purtat de-a lungul lacurilor, fie pe alei construite chiar pe langa firul apei, fie pe carari care urcau pe munte. Nu pot spune ca a fost usor sa parcurgem 21 km intr-o zi, dar a fost spectaculos, am avut parte de privelisti frumoase, de zone cu cascade, de zone mai linistite si nu foarte aglomerate. A meritat efortul. Parcul este foarte bine organizat, exista indicatoare peste tot si, daca vrei sa scurtezi traseul, exista trenulet sau barci care te pot duce la una dintre intrari.

Dupa Plitvice am plecat spre Split dar pe drum am facut mai multe opriri in orasele Zadar, Sibenik si Trogir. Zadar a fost destul de aglomerat, dar foarte frumos. Am vizitat aici mai multe piatete, biserica Sf. Donat, Catedrala Sf. Anastasia unde am urcat in turn si de unde se vede foarte frumos orasul. Pranzul l-am luat pe o terasa in centru si am incercat vestitele fructe de mare, delicioase! In Sibenik a fost mai putin aglomerat si ne-am plimbat linistiti pe stradutele pavate. Am vizitat fortareata de unde am avut, din nou, o priveliste superba asupra orasului si Marii Adriatice. Seara am ajuns in Trogir, care a fost o incantare. Micut, cochet, cu foarte multe cafenele dragute si magazine cu tot felul de suveniruri colorate, cu un vibe extraordinar. In port erau parcate cateva iahturi luxuoase, iar pe promenade era plin de turisti la plimbare. Exista si aici o fortareata si am urcat pentru un apus extraordinar.

Ne-am continuat drumul catre Split, de-a lungul coastei care incepea sa straluceasca datorita luminilor care se aprindeau, si mi-a amintit de riviera franceza.

Split este superb! E mai mare decat celelalte orase deja vizitate dar si mult mai turistic si comercial. Cu toate acestea, l-am cutreierat in lung si in lat, am vizitat Palatul lui Diocletian care de fapt este un ansamblu de cladiri in jurul unei piatete in care seara se aduna lumea si in care uneori au loc spectacole stradale. Am facut si un tur pietonal ghidat in care am aflat mai multe despre istoria orasului, dar si despre viata de zi cu zi a croatilor.

Din Split se poate ajunge foarte usor cu feribotul catre insulele Hvar, Brac, Korcula. Noi am ales sa mergem o zi in Hvar si, odata ajunsi acolo, am vizitat fortareata si ne-am plimbat pe stradutele pavate ale orasului. Apoi, pentru ca aveam timp, am luat-o la pas pe langa coasta, pe un traseu care duce spre cateva plaje mai izolate. Traseul a fost superb, nu foarte aglomerat, practicat mai mult de localnici care fac jogging. Am ajuns la cateva plaje superbe cu apa cristalina, cu pietricele albe pe care cei cativa oameni ajunsi si ei pe acolo isi intinsesera prosopul. Pe traseu sunt cateva locatii in care se poate lua si masa, foarte rustice dar cu un farmec aparte, locatii in care poti gasi cele mai proaspete fructe de mare si peste, pentru ca se aprovizioneaza de la localnicii pescari.

Din Split am plecat spre Riviera Makarska, cea mai renumita pentru vacantele de plaja. De-a lungul rivierei exista foarte multe plaje si hoteluri, case de vacanta sau vile. Este o zona destul de aglomerata in sezon, dar pentru septembrie, cand am fost noi, a fost perfect, nu foarte multa lume iar vremea a fost foarte buna. Ne-am relaxat cateva zile la plaja, fara sa exploram prea mult pentru ca deja facusem asta cateva zile. Am fost totusi pana in orasul Makarska, iar intr-o zi am plecat intr-o plimbare de-a lungul coastei, pe o promenada care se intinde pe 10-15 km, trecand prin diferite orasele, pe langa plaje, restaurante si terase.

Croatia mi-a ramas in suflet pentru pesaje si Marea Adriatica, pentru mancarea foarte buna si oamenii primitori, pentru orasele cu stradute inguste pavate cu piatra. Cu siguranta vom reveni.